Wat is Lean?

'Lean' staat letterlijk voor slank en fit. De term is ontleend aan de businessfilosofie en werkwijze die bij Toyota in Japan de afgelopen eeuw werd ontwikkeld. Inmiddels is Lean een bewezen praktijkgerichte aanpak om succesvol verder te groeien. Centraal staat de gedachte dat iedereen in een organisatie zich richt op maximale toegevoegde waarde voor de klant en het elimineren van verspilling. De kwaliteit van producten gaat omhoog, de doorlooptijden worden korter en de kosten gaan omlaag. Maar dat niet alleen: Lean management leidt tot hogere klanttevredenheid en medewerkertevredenheid, en tot meer omzet.

Vier P's

De principes van Lean zijn gebaseerd op het 4-P model van Toyota: Philosophy, Process, People/Partners en Problem Solving. Dit model laat zien dat succesvol Lean management hiërarchisch oploopt om op lange termijn succes te genereren. Kort gezegd: aan de basis staat de Lean-filosofie, die de onderlegger vormt voor procesverbetering met behulp van de tools die Lean biedt. Vervolgens geeft dit proces de kaders voor medewerkers en leveranciers om te excelleren. Met probleemoplossing en continue verbetering als uitkomst.

Elk soort organisatie

In principe is Lean management toe te passen op teams en individuen in ieder type organisatie of elk soort bedrijf. Hoe dat er uitziet, zal natuurlijk wel verschillen. Lean management is immers geen doel, maar een middel. Het uiteindelijke doel is een bedrijfscultuur die gericht is op continue verbetering. Daarvoor is een bepaalde mentaliteit nodig, en een slimme manier van redeneren en communiceren. Daarmee bereik je duurzame verbeteringen en hogere kwaliteit.

De kracht van Lean

Door de Lean-benadering richt een organisatie zich op het zo goed mogelijk inspelen op alles wat de klant van belang vindt. Dat kan prijs zijn of kwaliteit, maar ook de levertijden of service- en onderhoudskosten. Door de klant zo centraal te stellen, ontstaat binnen de organisatie een cultuur waarin medewerkers gemotiveerd worden om zelf verbeterideeën aan te dragen. Lean is dan ook niet een globaal idee, maar een bewezen aanpak die bij duizenden bedrijven en organisaties in de wereld met succes wordt toegepast om omzet en marges te vergroten. Continue verbetering wordt een tastbaar en effectief gegeven. Op elk niveau heeft Lean z'n uitwerking; het is een hands-on aanpak van processen vanuit gezond verstand en een focus op de klant. Een mentaliteit, dag in, dag uit.

Training, consultancy en coaching

Om Lean management goed te kunnen invoeren en bestendigen, is training belangrijk. Daarom biedt Leansucces.nl trainingen op verschillende niveaus: Lean Yellow Belt (basis), Lean Green Belt (gevorderd), Lean Black Belt (expert) en de Masterclass Operational Excellence. Daarmee krijgt de theorie een stevig fundament. En hoewel de trainingen allemaal gericht zijn op directe toepassing in de praktijk, is soms begeleiding of advies aan te raden bij de implementatie. Daarom biedt Leansucces.nl ook consultancy en coaching om Lean management succesvol door te voeren.

Lean en Six Sigma

In combinatie met Lean wordt vaak Six Sigma toegepast. Het zijn allebei verbetermethoden en kunnen goed samen gaan. Toch verschillen ze van elkaar. Lean focust vooral op de snelheid van processen, op het reduceren van verspilling en op het creëren van een slimme bedrijfscultuur. Six Sigma is een businessstrategie waarbij data, analytische technieken en statistiek worden gebruikt om operationele performance te meten en te verbeteren.

Meer weten wat Lean kan betekenen voor jouw team of organisatie? Laat het ons weten en we vertellen graag meer!


Stuur ons je gegevens en eventuele vragen en we nemen zo snel mogelijk contact op!

*verplicht